Vad har dessa gemensamt?

Vad har dessa två gemensamt?

             
Papegojciklid                  och             yxa med huggkubbe?

Svar:
De var båda huvudpersoner i vår dramatiska kväll hemma hos mor och far och deras akvarium.
Denna papegojfisk, som jag kallat fettot efter som den var stor och fet(väldigt fantasifullt smeknamn, javisst) har även visat sig vara en feg jävel och mest gömt sig i en grotta gjord av en trädrot. Efter att vi fyra(mor, far kaka och jag) glott på en stjärtfena hela kvällen kom vi fram till att detta fetto hade haft en inte alltför ljus idé och ivrigt försökt gömma sig låååångt in och därmed fastat. Detta ledde till operation rädda fisk, vi fick upp roten med fettot väl fastsatt och försökte få loss den(under vattenytan såklart) genom att dra den i stjärtfenan. Pappsen lyckades! Men... självklart blev fettot livrädd av att någon drog den i stjärtfenan och innan pappsen fick tag i den, borrade sig fettot in i roten igen och fastnade ännu mer!

Vad göra? Dra i stjärtfena funkade inte längre och inte lyckades vi bända upp roten, så det fanns bara en sak att göra... vi var tvungen att klyva roten! Sagt och gjort, jag var förste: hålla i roten i vattnet- arbetare tills dess att huggkubbe och yxan stod inne och väntade i badrummet. Papsen fick inte bara klyva denna rot en gång utan två! Innan det gick att lirka ut den omtöckne fisken som ändå var vid liv, som snabbt simmade ner till botten.

Efter denna dramatiska räddningsaktion, så blev fettot en bit stjärtfena fattigare(därmed det nya namnet Trasan) och fick något skrubbsår. Roten blev i tre delar, men annars är vi lyckliga och glada:)

Vem är det som säger att ägandet av ett akvarium är stillsamt och odramatiskt?

Kommentarer
Postat av: Malin

Jag förstår att man vill gömma sig i en stock om man ser ut på det där viset...

2009-03-19 @ 09:10:16
URL: http://blogg.passagen.se/mr.clejson
Postat av: Emma

Pustar ut Jag tycker det var ett mycket lyckligt slut på denna historia! Det verkade vara ute för stackars Fettot (numera Trasan) där ett tag. Jag önskar den lilla filuren ett lyckligt liv med sitt nya namn och utseende!

2009-03-19 @ 10:18:36
URL: http://emmaskogelhund.blogg.se/
Postat av: sofia

haha. åmot.. platsen där allt kan hända;) åh, jag skulle aldrig ha nämnt nån hemlis för dig.. hahaha.

2009-03-19 @ 15:22:24
URL: http://litensol.blogg.se/
Postat av: Sandrabanan

Hehe ja kanske gömmer han sig för att han fick namnet fettot och fick dåligt självförtroende.;) Ja såg onekligen illa ut för Trasan där ett tag, vi trodde att han hade strykit med där ett tag, men när roten delades för andra gången såg vi att filuren levde:)



Jag SKA få veta den där hemlisen!

2009-03-19 @ 18:41:19
URL: http://sanzza.blogg.se/
Postat av: Helena

Haha jag dör! Trasan! Önskar att ni hade filmat spektaklet :)

2009-03-19 @ 21:15:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0